Snygg-dator

G-Sync vs FreeSync – Så Väljer Du Rätt

Innehåll

G-Sync och Freesync– vad är dessa två och varför är de viktiga att hålla koll på? I den här guiden går vi snabbt och enkelt igenom vad varje Sync-teknologi är för något och hur de skiljer sig från varandra.

G-Sync och Freesync är en sån där sak som många användare sett i specifikationer, reklamer och spelinställningar – men inte riktigt orkat kolla upp vad det är för något.

Man vet att det förbättrar grafiken på något sätt, men inte hur.

Så här fungerar det.

Vad gör G-Sync och Freesync

Låt säga att du spelar utan båda dessa teknologier. Din skärm klarar som mest 60 Hz.

Du spelar ett datorspel. Både ditt grafikkort och spelet skickar hela tiden bildinformation till din skärm. De båda berättar vad som ska finnas på bild.

När ditt grafikkort renderar bildrutor snabbare än din skärm, så resulterar det i lagg och splittringar (tearing) i grafiken på skärmen. Det kan få bilden att hacka, förvridas och lagga, om så bara för en millisekund eller två sekunder.

Kort och gott uppdaterar grafikkortet bilden snabbare än skärmen.

En sådan sak förstör givetvis spelupplevelsen, framförallt om det händer hela tiden. Inte bara förstör det känslan, utan kan även påverka utgången i spelet. Ett hack eller reva i grafiken kan göra skillnad mellan vinst och förlust i vissa spel.

Både G-Sync och FreeSync hindrar det här från att hända.

Hur de löser problemet

I grunden så löser både G-Sync och FreeSync det här problemet på samma sätt.

Det de gör kallas för adaptiv synkronisering och innebär att bildrutorna som grafikkortet genererar, synkroniseras med skärmens uppdateringsfrekvens. Vilket i sin tur leder till att du kan spela helt utan hack och splittringar i grafiken.

Vanligtvis har skärmen en fast uppdateringshastighet, exempelvis 60 Hz. Det innebär att skärmen uppdaterar bilden 60 gånger per sekund – oavsett vad du gör.

Problemet är att din FPS (bildrutor per sekund) ofta är oregelbunden i spel. Så om du har 35 FPS i ett spel, medan din skärm är på 60 Hz, så matchar inte uppdateringshastigheten. Det resulterar i brytningar och hack i grafiken.

G-Sync och FreeSync ser till att skärmens uppdateringshastighet matchar spelet. Om spelet rullar i 35 fps, så går skärmen ner till 35 Hz. Om spelet senare går upp till 55 FPS, så ändrar skärmen till 55 Hz.

Vad är G-Sync

G-Sync är tillverkat av Nvidia och de var först med att tillverka den här typen av teknologi.

G-Sync kräver att du har ett Nvidia grafikkort och att din skärm är kompatibel med G-Sync.

För att en skärm ska kunna använda G-Sync, så kräver det att en liten G-sync-modul finns installerad inuti skärmen.

Det här är inget du som användare installerar, utan något som tillverkaren installerar eller inte installerar i sina skärmar. När en skärm väl har G-Sync, så kan du räkna med att den kostar mer än andra skärmar – vanligtvis runt 1-2 tusen kronor mer.

Skärmar med G-Sync är begränsade till två ingångar: DisplayPort och HDMI.

Vad är FreeSync

FreeSync är AMDs teknologi och lanserades 2015. Den fungerar som G-Sync, med ett par skillnader.

Inget fysiskt chip behöver vara installerat i skärmen, för att vara kompatibelt med FreeSync, till skillnad från Nvidias lösning.

För att kunna använda FreeSync behöver du ett grafikkort från AMD och du behöver en skärm med stöd för VESA’s Adaptive Sync.

FreeSync fungerar med DisplayPort och HDMI.

G-Sync vs FreeSync

Den naturliga frågeställningen är nu vilken teknologi som är bäst: FreeSync eller G-Sync?

När allt kommer till kritan så handlar det om tre saker:

  • Vilket grafikkort du har
  • Din budget
  • LFC

Om du har ett Nvidia grafikkort, så är det givetvis bäst att köpa en skärm med G-Sync. Om du har ett grafikkort från AMD, så är en skärm med stöd för FreeSync det givna valet.

Vidare så är FreeSync en öppen standardlösning som inte kräver någon extra hårdvara. Det är gratis. Nvidias lösning är däremot inte gratis och kräver att tillverkaren av skärmen installerar ett chip, vilket höjer priset du betalar.

Det finns något som heter Lower Frame Rate Compensation (LFC). Det gör så att teknologin även kan synkronisera lägre uppdateringsfrekvenser.

Skärmar har olika bredd för vilken uppdateringshastighet de kan tolerera, exempelvis finns det skärmar som har mellan 40 Hz och 100 Hz. Det innebär att den adaptiva synkroniseringen inte fungerar under 40 Hz, vilket kan resultera i hack och en förvriden bild om du hamnar under 40 FPS i spelet.

LFC gör så att den adaptiva synkroniseringen även fungerar utanför ramen för vad uppdateringsfrekvensen vi beskrev här ovanför.

Tidigare var det endast G-Sync som erbjöd LFC, men nyare skärmar med stöd för AMDs FreeSync har också stöd för LFC.

Först och främst bör du välja skärm baserat på vilket grafikkort du har. Efter det blir det mest en ekonomisk fråga, då FreeSync är billigare än G-Sync.

Andra Artiklar